.
top of page

יש כל כך הרבה  מושגים שקשורים לעולם השינה וההרדמות. פה תוכלו לקרוא על המושגים בקצרה, מה כל דבר אומר ומה המטרה שלו. ואם תרצו להרחיב תוכלו להציץ במאמרים .

א

אכילת לילה 

התעוררות שהיא למטרת אכילה בלבד  אשר מתרחשת במהלך שנת הלילה, והילד חוזר לישון אחריה. ולא משנה אם היא בשעה 10 בערב 2,4, או 6 בבוקר.

ב

ביעותי לילה

תופעת ביעותי הלילה נפוצה במיוחד בילדים מגיל שנתיים עד שש (כ-15% מהילדים בגילאים אלה יחוו ביעות שכזה) למרות שביעותי לילה יכולים להופיע בכל גיל. הגורמים לביעותי לילה אינם מובנים באופן מלא אך ידוע שישנו קשר גנטי לתופעה וכן שחום גבוה, שינה לא מסודרת ויום לחוץ ומעיק יכולים לגרום להופעה של התקף שכזה.

ביעות לילה מתרחש בדרך כלל בילדים, בשעת השינה הראשונה. הילד מתיישב במיטה ומתחיל לצעוק והוא נראה מבולבל ולעיתים לא מזהה את הסובבים אותו. פעמים רבות הילד איננו מודע להמצאות ההורים בסביבתו והוא איננו מדבר, או מגיב לדיבור. רוב המקרים אורכים מספר דקות אך ידועים מקרים ארוכים יותר שנמשכו 20 או אף 30 דקות. במידה וילדכן סובל מביעותי לילה הישארו לידו ואל תגעו בו ותחכו לראות אם מתעורר. במידה ותגעו בו או תעירו אותו התופעה תחזור על עצמה.

ג

גורמי תלות

כל דבר שהילד נעזר בו להרדמות , ולא יכול לקחת בעצמו. לדוג' מוצץ הוא גורם תלות כל עוד האמא נותנת לתינוק. אם הילד לוקח לבד זה כבר לא גורם תלות.

ה

האכלת חלום

האכלה שמתרחשת מבלי שהתינוק מתעורר. ניגשים לתינוק בלילה ותוך כדי שישן מאכילים אותו ומחזירים למיטה.

 

הארכות שינה

הארכת שינה היא פעולה אשר עוזרת לילד לעבור בין שלבי שינה ובין מחזורי שינה על מנת לישון מחזור שינה מלא. כאשר התינוק לא מתעורר בתהליך. לא מחזירים לישון אלא מאריכים את השינה עצמה.

 

הרדמה
הרדמה -הזמן  מהרגע שהילד נכנס למיטה להרדמות ועד שנרדם בפועל.
 

הרדמות ללא גורמי תלות

מצב שהילד נכנס למיטה לאחר טקס שינה ונשאר לבדו בחדר ונרדם לבד ללא עזרה של שום גורם.

ח

חלונות ערות

הזמן שהילד צריך להיות ער מהרגע שהתעורר עד שילך לישון. זה משתנה מילד לילד, כאשר יש המון גורמים שמשפיעים כמו קפיצות גדילה , רמת הפעילות שהילד חווה וכמות הגירויים שנחשף אליה. לכן הדרך הטובה ביותר היא להקשיב לסימני העיפות. דבר נוסף הוא חלון ערות בלילה. מצב בו הילד התעורר ליותר מחצי שעה במהלך הלילה כי לא מצליח להרדם.

 

חלונות שינה

מצב בו הילד נמצא בסיטואציה הנכונה לשינה. עייף מספיק להירדם אבל לא נכנס לעייפות יתר.  בשעות היום חלון השינה שלנו הוא כ20 דקות ובהרדמה של שנת הלילה הוא מגיע ל40 דקות. זה מהשלב שזיהינו נכון סימני עייפות ועד שיכנס לעייפות יתר.

 

חפץ מעבר

חפץ מעבר כשמו כן הוא. חפץ שעוזר לילד לעבור שלב התפתחותי. בד"כ קורה סביב התקופה שהילד מתחיל לזחול או ללכת ולהתרחק מההורה ולכן מאמץ לעצמו חפץ שיזכיר לו את הבית ולוקח אותו איתו לכל מקום. משמש עבורו עוגן גם ביום וגם בלילה. ילד שישן עם חפץ רק בלילה בד"כ לא מיחס לו חשיבות של חפץ מעבר

ט

טקס שינה ללילה

פעילות קצרה שמורידה הילוך ומכינה לשינה. זו הפעילות האחרונה שמבצעים לפני שהילד נכנס למיטה.

 

טקס התעוררות בוקר

מטרה של הטקס היא לעשות הבחנה בין שנת לילה לתחילת היום.

חשוב להוציא מהמיטה ולעשות פעילות כלשהי של כמה דקות .. לפתוח תריסים/להחליף חיתול/בגדים/לשטוף פנים/לצחצח שינים.

ורק לאחר מכן ושיעברו כמה דקות אפשר לתת אוכל.

חשוב לא להעביר אל ההורים למיטה כי זה משהו שהילדים נהנים ממנו ויגרום לרווח ויגרום להתעוררויות בוקר מוקדמות. 

חשוב שכל בוקר יהיה אותו טקס.

 

טקס שינה הרדמות יום

 טקס שינה לפני תנומות יום. המטרה שלו לעשות הפרדה ולהוריד הילוך מפעילות משחק לזמן שינה. צריך שיהיה קצר, אבל לא קצר מידי על מנת שבאמת יוריד הילוך. וחשוב שיהיה שונה מטקס שינה של הרדמות לילה. הטקס יכול להיות שונה אצל כל אחד מההורים.

ל

לינה משותפת

לינה משותפת קיימת גם ממקום של נוחות וגם  אמונה.  זהו מצב שההורים ישנים יחד באותה מידה , עדיפות שזה יהיה מסיבות אידיאולוגית ולא נוחות. בד"כ שזה בא כי נוח מגיע שלב שפתאום זה לא נוח ואז לילד קשה מאוד השינוי. כאשר זה אידיאולוגי הילד נשאר שם עד שמחליט שדי בעצמו. לכן תחשבו מה טוב לילד עכשיו וקדימה. כמובן שתלוי במקרה כמועל תינוק בן חודש שישן במיטה מתחברת שזה טבעי.

מ

מחזורי שינה השינה

שלנו מורכבת ממחזורים. אצל מבוגרים נא בין 90 ל100 דקות ואצל תינוקות זה משתנה מתחיל מ30 דקות לשעה  .. כל מחזור שניה מורכב מ3 שלבים שמרכיבים את השינה. יש שינה קלה שינה עמוקה ושנת חלומות. יש ילדים שלא מצליחים לעבור בין השלבים השונים ולכן ישנים בדיוק 30 דקות ולכן יש חשיבות לעשות להם הארכות שינה. במהלך הלילה יש מספר מחזורים כאשר מתעוררים בין המחזורים וחוזרים לישון ולא זוכרים את זה. ילדים שנרדמים עם תלות לא מצליחים לחזור לישון בקלות ולכן מבקשים עזרה שוב כדי לחזור לישון עם העזרה שרגילים.

 

מלטונין - הורמון השינה

הוא הורמון שאחראי שיהיה קל להירדם. הוא מתחיל להיות מופרש מלידה אבל רק בגיל 5 חודשים מגיע לרמה שמאפשרת לילד להירדם עצמאית.  הרמה שלו בגוף ממשיכה לגדול עד שמגיעה לשיא בגיל 5 שנים.  הוא מופרש במצב של חושך ומדוכא במצב של אור.

ס

סדר יום

כל פעילות שמתרחשת בשגרה  בסדר מסוים. ארוחת בוקר יציאה לגן, חוזרים משחקים ארוחת ערב מקלחת וכו'. כל משפחה והסדר יום שלה. זה מספר פעולות שחוזרות על עצמן בסדר קבוע כל יום.

 

סיוטים

חלומות מבהילים אשר קורים בשנת חלום וגורמים ליקיצה מבוהלת משינה. בניגוד לביעותי לילה לגביהם ישנה שכחה, בני אדם שסובלים מסיוטי הלילה יכולים לדווח בפירוט רב על חלומותיהם. סיוטי לילה קורים בדרך כלל לאחר מאורעות טראומטיים וגורמים להפרעה במהלך השינה.

 

סימני עייפות

סימני עייפות משתנים מילד לילד. רוב הילדים מפסיקים לאבד ענין במה שעושים. מגרדים או מושכים בכיוון של האוזן, מתחילים להראות אי נוחות. סימני עייפות מאוחרים זה פיהוקים שפשוף עיניים. ועייפות ביתר מתאפיינת בילד שבוכה כי לא טוב לו ועייף ומתקשה להירדם.

ע

עייפות יתר 

מצב שבו התינוק/ילד היה צריך ללכת לישון ולא הלך לישון , הגוף שלו הפריש אדרנלין על מנת להישאר בפעילות והוא עייף מאוד. מצב זה מקשה על הרדמות בגלל האדרנלין בגוף. וגם גורם לשינה לא איכותית. וחשוב כן להרדים גם אם ניראה ש"ברחה" השינה כדי לא להיכנס למעגל על עייפות קבוע.

ש

שיטת לילה טוב

שיטה שבה מלמדים את הילד להרדם עצמאית, יש מענה מידי ותמידי לבכי, מטפלים בכל גורמי התלות והיא צורה הדרגתית.

 

שיטת התזמון

יש המון גירסאות כאשר הרעיון המרכזי זהה, נכנסים לחדר כל X זמן נשארים ל Y זמן ויוצאים. גם אם הילד בוכה נכנסים רק לפי הזמנים.

Anchor 3
Anchor 4
Anchor 5
Anchor 6
Anchor 7
Anchor 8
Anchor 9
Anchor 10
Anchor 11

א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת 

Anchor 12

מילון מושגים לשינה

bottom of page